Jak připravit psa na sportovní kariéru - Jihočeská psí akademie - Trénink a výcvik psů na jihu Čech
Hodnocení uživatelů:  / 4
NejhoršíNejlepší 

Jak se připravujeme na kariéru psího sportovce

1. díl - základní kondice

 

V následující sérii článků jsme se rozhodli popsat, jak připravujeme naše psy na kariéru psího sportovce. Články jsme dali dohromady, abychom pomohli ostatním začátečníkům vyvarovat se stejných chyb, které dělal snad každý, kdo začínal a neměl ve svém okolí nikoho zkušeného, kdo by přímo poradil.
Veškré zde dostupné informace detailně vysvětlujeme v našem kurzu s názvem "Příprava psa sportovce", který pravidelně vypisujeme.

 

Předem avizujeme, že zde nepopíšeme obecný návod na trénink psa pro ten, či onen sport. Pouze Vám zde vysvětlíme, jak to trénujeme my s našimi psy. Popíšeme Vám, čeho je dobré se vyvarovat a na co si dát pozor. Výsledek našich poznatků, které jsme posbírali napříč různými sporty jsme vtěstnali do několika článků. Věříme, že zde naleznete nejen zajímavosti, ale také motivaci a impulz k další práci s Vaším psem.

 

Budování základní kondice

Ačkoliv se u psích sportů jako je agility, flyball nebo bull sporty setkáváme dnes již běžně se sofistikovanými tréninkovými plány, které si nikterak nezadají s plány špičkových atletů, tak u některých psích sportů to ještě není úplnou samozřejmostí. S postupným přílivem nové krve trenérů a závodníků, kteří nemají background ve svazarmovských cvičácích a neprošli rukama "původním trénérům" přichází i nové know how speciálních psích tréninků. Ty již nejsou stavěné pouze na bázi monotóního opakování a silného tlaku na výkon, ale vnímají sportovní přípravu jako soubor mnoha důležitých aspektů. Trénink tím dostává nový rozměr.

Základní kondice je alfou i omegou

U psů, stejně jako u lidí, musíme budovat absolutní základ pro pozdější tréninkové nástavby v podobě síly, rychlosti nebo vytrvalosti. Tento základ nazvěme příznačně „základní kondice“. Každý aktivní sportovec už možná tuší o čem se budeme bavit. Ano! Jsou to ty dlouhé zimní objemové běhy, které Vám budují základní kondici. Mnoho sprinterů je nesnáší a bere je jako nutné zlo a maratonci si je dávají k snídani. Proč tyto běhy aplikovat v tréninku psa? Jaký mají význam pro jeho kondici? Na vše si v tomto článku odpovíme.

Srdce a plíce

V poměru k velikosti a hmotnosti psa jsou jeho srdce a plíce daleko větší než ty naše. Srdce psa tvoří 0,7 - 0,9 % hmotnosti psa, zatímco to lidské pouhých 0,3 % celkové hmotnosti. Nicméně funkce plní stejné a pro stabilní, kvalitní výkon je třeba poctivá průprava. Proces okysličení krve a její transport napříč tělem je vzhledem ke stavbě těla a primárnímu určení psa efektivní. Není proto divu, že u plemen, jako jsou ohaři, může vitální kapacita plic (VO2max) dosahovat až čtyřnásobku špičkového maratonce. Z toho vyplývá, že základní zátěž nutná pro budování aerobní kondice psa se bude pohybovat v jiné dimenzi, než je ten náš loudavý zimní výběh.

Smysl tréninku kondice, co se v těle psa děje?

Základní, aerobní kondice slouží jako základová deska pro pozdější tréninky. Lze si ji také představit jako nosný pilíř výškové budovy. Čím větší a pevnější základ bude, tím větší následnou zátěž tělo unese. Proto je tato fáze tréninku alfou a omegou všech pozdějších tréninků. Úsilí vložené do těchto tréninků má své neoddiskutovatelné benefity v pozdější fázi. Bez ohledu na to, jestli je Váš pes musherský tahoun, agiliťák nebo weight puller, je nutnost budování základní kondice u všech stejná. Specializace se staví až na základní kondici v pozdějších speciálních trénincích. Proto si z tohoto článku odnese to své úplněkaždý.

Untitled 1

Váš pes tréninkem základní kondice buduje a rozšiřuje aerobní zónu. Svaly si zvykají na mírné vyplavování kyseliny mléčné. Pomalá svalová vlákna se procvičují a učí se efektivně hospodařit s kyslíkem a energií. Při této zátěži je zdrojem energie téměř výhradně tuk, který je zároveň nejefektivnějším palivem. (Pozn.: Pokud má Váš pes nadváhu, tak namísto hledání „light“ verze krmiva byste určitě měli zařadit více pohybu právě v této zátěži, protože na rozdíl od člověka je zde efekt redukce váhy takřka okamžitý.

Při tréninku základní kondice se také zvedá tělesná teplota psa. Jak známo, psi mají velký problémi při sportování právě s přehříváním. Naštěstí je psí organismus stejně dokonale přizpůsobivý jako ten lidský. Proto soustavným a opakovaným trénováním základní kondice vystaujete psa vyšší tělsné teplotě. Tím dochází k tzv. teplotní adaptaci, která je nedílnou součástí tréninků špičkových vytrvalců. Organismus si zvyká na vyšší teplotu a učí se v ní lépe pracovat. Pozn. autora: Problematiku přehřívání si přiblížíme v jednom z dalších článků seriálu.

 

Popis tréninku

Jezdíte se svým psem na volno u kola? Chodí s Vámi běhat? Chodí s Vámi plavat? Všechny tyto činnosti jsou nenásilnou formou tréninku základní kondice. Ideální doba pro tyto tréninky je mimo závodní sezónu. Proto nenechávejte své parťáky doma a snažte se je brát co nejčastěji na Vaše výběhy nebo jízdy do přírody. V závodní sezoně se Vám toto úsilí několikanásobně vrátí. Obecnou vytrvalost samozřejmě trénujeme i v závodní sezoně, ale pouze omezeně a jen v delších obdobích mezi závody. Když bychom chtěli četnost těchto tréninků vyjádřit procentuálně ve vztahu k období, tak 80 % všech tréninků mimo sezonu po dobu alespoň 1,5 - 2 měsíců bude tvořit právě trénink základní kondice. V době těsně před sezonou už to bude jen 50 % a během sezony do 30 %.

Trénink základní kondice neměříme na kilometry, ale sledujeme dobu, po kterou je pes v nepřetržitém pohybu. Ideálně 20 - 50 minut, nikoliv však méně než 20 minut. Ani zkušení běžci neměří naběhané kilometry, protože dobře vědí, že záleží na přiměřeném srdečním tepu (70 - 80 % maximální tepové frekvence) a době, po kterou je této vyšší tepové frekvenci tělo vystaveno. (Pozn.: Maximální tepová frekvence a konkrétní tepová frekvence pro mírnou až střední zátěž je u psů neprobádanou krajinou a pevně věřím, že se již brzy objeví publikace, která tyto hodnoty detailně popíše. V současné době vkládáme nejvíce nadějí do nového oboru kynologie ČZU v Praze. Existují i zahraniční publikace, které význam tepové frekvenci a vyplavování kyseliny mléčné přikládají menší důležitost v porovnání s přehříváním psa při výkonu.)

Protože budeme pokračovat v těchto článcích popisujících jednotlivé fáze tréninků z trochu hlubšího pohledu než jen „zapřáhni a tahej nebo sprintuj a rozmázni se v cíli“, tak přikládám i jednoduchou vizualizaci tréninku. Každý další článek bude mít svou fázi tréninku znázorněnou ve stejném duchu.

základní kondice

Závěrem

Mnoho závodníků může argumentovat, jejich psi trénují základní kondici každý den na procházce, když si pobíhají na volno i déle jak hodinu. Bohužel, kvalitní trénink základní kondice vyžaduje souvislý pohyb bez zastavování a neustálého kolísání tempa. Jde tedy o souvyslý pohyb v předem stanoveném tempu po určitou dobu.

Příště se můžete těšit na článek o nástavbách a dělení tréninků na rychlostní, silové, vytrvalostní a jejich případné mutace pro potřeby konkrétních sportovních disciplín.